Net-Zero Dieptemetingen Oosterdok in Amsterdam (Deep Green)

Project summary
Er wordt veel gebouwd rondom het centraal station van Amsterdam. Materiaal wordt veelal naar de bouwplaatsen vervoerd over het water. Voor een project aan de Oosterdok moest een varend ponton met maximale belasting naar de bouwplaats varen, zonder aan de grond te raken. Omdat aannemer Mammoet zeker wilde weten dat dit zou lukken, schakelden ze Deep Green in voor een emissieloze survey.
EMISSIEVRIJE SURVEY MET DEEP GREEN PURPLE
Aangezien het Oosterdok in Amsterdam behoort tot een uitstootvrije zone waar sinds kort alleen maar elektrische vaartuigen toegestaan zijn, was dit een goede klus voor Deep Green. De surveyors maakten een plan van aanpak voor het te peilen gebied, zorgden voor de juiste apparatuur en lieten het 100% elektrische vaartuig Deep Green Purple te water in Amsterdam-Noord. Na de oversteek van het IJ konden we het gebied in kaart brengen.
DE UITDAGINGEN VAN HET AMSTERDAMSE WATER
Ondanks dat de locatie goed te bereiken was, hadden we met een aantal uitdagingen te maken. Het in te meten gebied omvatte bijvoorbeeld ook het water onder een brug – en onder bruggen valt het GPS-signaal weg. Daarom maakten we gebruik van een INS (Inertial Navigation System) bewegingssensor om ook deze data te verzamelen. Daarnaast hadden we te maken met het drukke scheepsverkeer rondom Amsterdam Centraal. Omdat we af en toe moesten wachten op een rondvaartboot of ander vaartuig, duurde het wat langer om alle data te verzamelen.
Uiteindelijk hebben we de data op tijd bij de opdrachtgever kunnen aanleveren. Na de analyse van de data bleek gelukkig dat het ponton zonder problemen naar de bouwplaats kon varen.
